Ferhat Tunç’un cehaletine tepkiler bitmiyor!

Ferhat Tunç’a tepkiler bitmiyor.

Ferhat Tunç katliam mağarasından kemik toplarken

Ses sanatçısı Ferhat Tunç yanına aldığı bir grup arkadaşı ile bundan 75 yıl önce 1938’de pek çok kimsenin bildiği katliam mağarasına girip kemikleri toplaması ve topladığı bu kemiklerle fotoğraflar çekmesi büyük tepkiye yol açtı.

Tunç’un davranışını cehalet ve saygısızlık olarak gören pek çok mağdur Dersimli tepki gösterdi. Telefonla ulaştığımız pek çok Dersim derneği ve Dersim kurumu ise, Tunç’un bu sorumsuz ve bilgisiz tavrını  inançlarına ve ölülere karşı büyük bir saygısızlık olarak dile getirdi.

Dersim kurumları katliam yerlerini yıllardır tespit ettiklerini ve bu yerlere karşımadıklarını, öldürülmüş, katliama uğramış Dersim mağdurlarının kemiklerine ancak dini inançları temelinde dokunulabileceklerini söylediler.

Kemiklerin bulunduğu mağara pek çok tanık anlatımında yer almakta. 1938’de Demenanlılar sığındıkları bu mağarada,  askerler tarafından ateş edilerek ve zehirli gazlar kullanmak sureti ile öldürülmüşlerdi. O mağaranın fotografı ise 38 resimleri arasında yer almaktadır.

Tunç çağrı yapmalı

Ferhat Tunç ve arkadaşlarının girdiği mağara. 1938’de askerler aynı mağaraya ateş ederken görülüyor

Kişisel açıklamada bulunmak istemediğini söyleyen Avrupa Dersim Derneklerinden bir temsilci ise: “Ferhat bey, tahribatı telafi edilemeyecek bir süreci başlattı, bizler sözlü tarih projesi yaptık. Yüzlerce tanıkla buluştuk, katliam yerlerini, toplu mezarları bir bir not ettik. Bunların bazısını dar bir grupla ziyaret ettik. Ancak bize tanıklık yapanların yeminlerine sadık kaldık. Üyelerimize dahi bu yerleri söylemedik. Bizler bilinçli bir şekilde ve töre ve geleneklerimizin gerektiği şekilde bu kemikleri defnetmek ve bu kemikleri olduğu gibi muhafaza etmek istiyorduk. Ne acı ki, Ferhat Tunç katliam mağdurlarının

Ferhat Tunç ve arkadaşlarının topladığı kemikler

kafataslarını eline almış, kemikleri kucakla topluyor. Bizler büyük şaşkınlık içindeyiz. Bir sanatçının bunu yaptığına inanmak istemiyoruz. Bakın katliam delili mi denmek isteniyor? Katliamın yapıldığı, on binlerce insanın öldürüldüğü devletin en üst merciinde kabul görmüş. Biz delil gösterme dönemini geride bıraktık. Ne yapacağız, bu katliam yerlerini nasıl muhafaza edeceğiz diye kafa yorarken sayın Tunç yanına kameralar alıyor ve kemiklerle basına poz veriyor. Normal bir mezar açılmasında dahi kemiklere dua ile dokunulur. Mağdurlara saygı gösterilir. Üzgünüz, şaşkınız. Açıklama yapacağız, ancak bizler Ferhat bey’in yaptığı bu cehaleti anlamasını ve topluma çağrı yaparak bir yanlış yapıldığını söylemesini bekliyoruz.

Bu mağaraların bir kısmı halk tarafından biliniyor. Ferhat Tunç’u örnek alan kişiler bu kemikleri toplarsa, büyük bir tarihi tahribat yaşanır. Bunu durdurmalıyız.” dedi.

Zini Gediği örneği

Zini Gediği kemikleri için Alay komutanı Kılıçkaya (surban) köyü muhtarına, “gidin o kemikleri torbaya koyup gömün” diye tehdit etmişti.

Bilindiği gibi Erzincan köylerinden 97 Alevi önde geleni Zini Gediğinde kurşuna dizilmiş ve kemikleri yıllardır orda durmaktadır. İki yıl önce aile yakınları tarafından çekimler yapılmış, tespitlerde bulunulmuş, kayıt altına alınmış ama kemiklere dokunulmamıştı. Erzincan savcılığına başvuru yapan mağdur yakınları kemiklerin DNA testi ile kimliklerinin tespit edilmesi Alevi  örf ve adetlerine göre tek tek defnedilme talebinde bulunulmuştu. Bu başvuru üzerine Surban köyü muhtarını makamına çağırarak tehdit eden Erzincan Alay komutanı, “Devletin eliyle soykırım mı tespit etmek istiyorsunuz? Niye bu işin peşine düşmüşsünüz, gidin kemiklerinizi toplayın götürüp nereye gömüyorsanız gömün,” demişti.

Dersim 1937-37 Sözlü Tarih Projesi sorumlusu Yaşar Kaya ise sorularımıza: “ölülerimize saygının yanısıra, bu mağaralar koruma altına alınması, müze haline getirilmesi gelecek kuşaklara taşınması gerekir”, dedi. Kaya, “kemiklerin ordan toplanıp başka yere taşınması en basit tabiriyle delil karartma ve belgelerin yok edilmesidir. Ancak ben bu arkadaşların bunu bilerek değil, bilgisizlikten yaptıklarını düşünüyorum” dedi.

Çıla haber

Not: Sanatçı Ferhat Tunç’un gelen tepkiler üzerine, mağaraya gidişini ve gelen tepkileri anlattığı bir açıklama yapmıştır. Açıklama gazetemizde yayınlanmıştır. Bu linkten takip edilebilir: http://www.cilagazete.com/manset/ferhat-tunc-twitterdan-cevap-verdi

(Visited 1.281 times, 1 visits today)

22 Yanıtlar Ferhat Tunç’un cehaletine tepkiler bitmiyor!

  1. Mamoste Bimekan 05/12/2013 de 00:12

    Dersim ist überalles!
    Milletimiz biraz da ferhat tuncla politiklesti Şu anda Ferhat tunca yapılanlar az biraz Ahmet Kayaya yapılanların Dersim versiyonudur.. Ferhat tunc gibileri asıl bitiren G3 degil MP3 oldu. Nota olarak bilmem ama siyasete ya da ticarete kafası basmadığı muhakkak. Vahdet yerlikayanın kızıyla o civarda bir yerde klip cekeydi ratingleri alt üst edebilirdi. Kaşkana oyle yapmıyaydı ama yapmış. Oyle böyle memleketin bir değeri içimizdeki kurlara biraz empati duyalım Dersimin tüm binalarını onlar dikti. Ma halzayeme.

    Cevapla
  2. goman 20/09/2013 de 18:21

    Dersimlilerin hassasiyetlerinin farkında olduğumu ve bir yere kadar anladığımı düşünüyorum. Yalnız Ferhat Tunçun yaptıkları(iyi veya kötü tartışılır) üzerinden kürt özgürlük mücadelesini eleştirmenin yanlışlığını belirtmek istiyorum.
    Yıllardır halkların asimilasyonuna, baskıya, zülme, yobazlığa, gericiliğe, aşiretçiliğe, kadın kırımına karşı savaş veren kürt özgürlük haraketi ile ırkçı, yobaz, gerici türk partilerini aynı kefeye koymanıza bir anlam vermekte zorlanıyorum..

    Cevapla
  3. Devrim 27/08/2013 de 13:26

    Hani hakaret içeren yorumları yayınlamıyordur. herbir yorum hatta haber hakaretten başka bişey değil….

    Cevapla
  4. Hüseyin 18/06/2013 de 23:17

    Duran sönmez adlı yorumcu da çok komiklik yapmış ve diyor ki,” Amedi örnek alın” Amed yani diyarbakır seçim sonucu:AKP 6 MİLLETVEKİL.. BDP 5 MİLLETVEKİLİ..Al sana AMED seçim sonucu..Ya Urfa seçim sonucu bdp için tam hezimet.Urfa Akp 10 milletvekili..Bdp zar zor 2 milletvekil çıkarmış..Evet akp nin oy deposu KÜRTLER..Ayrıca 1937 ve 1939 yılları arasında Celal Bayar başbakan idi.

    Cevapla
  5. Hüseyin 18/06/2013 de 23:05

    Ferhat pardon polat yoslun ne yapmak istiyor?Şimdi samimi olarak soruyorum,” o mağaraya şimdiye kadar niye gitmedi?Nerede yaşıyormuş?Üstelik o mağara polat efendinin köyüne yakın bir yer..Polat efendi rant peşinde,duygu sömürüsü peşinde ,kemikleri eline alarak inancımıza büyük bir saygısızlık yapmıştır.Ancak inanç önderlerimizin gülbenkleri ve duaları ile o kemiklere el vurulur .Tabi yoslun efendi Dersim inancına sahip olmadığı için, çünkü onu daha çok urfa ve botan amed ilgilendirir.Güneydoğuyla iştigal etmektedir..Üstelik hangi yüzle Dersim’e gidiyor?..Dersim halkı şutu çekmiş sana polat yoslun efendi..Dersim senin neyine?Amed urfa,zaho varken..Emman emman

    Cevapla
  6. cihan 02/06/2013 de 23:44

    Ben Dersim halkini cok ayri bir etnik grup olarak gorenlerdenim.

    Ne CHP nin ne de BDP nin bu etnik grup icin bir plani yoktur.

    Ne CHP nin ne de Ferhat Tunc un siyasi gorusune katilmasam da Ferhat Tunc un yaptigi davranisi yanlis GORMUYORUM. Madem olulere saygisizlik ya da dini rutuellerle yapilmasi gerektigini anlatiyorsunuz da neden o kemiklerin bulundugu yeri muzeye donusturme cabasini gostermiyorsunuz?

    Ferhat Tunctan once Kilicdaroglu ve Kamer Genc ozur dilemeli, cunku Kilicdaroglu ve Kamer Genc bu katliami yok saydilar. Hatta Kamer Genc dedi ki, o bir savas zamaniydi ve her iki taraf da oldurdu. Bu sozu soyleyen insan meclisteyken Ferhat Tunc gibi atalarina sahip cikmak ugruna fotograf cekip internette yayinlamasi gerekiyorsa onu yapmalidir her Dersimli…

    Benim Dersim Derneklerine inancim kalmadi, biz kendi kendimize muhalifiz yillardan beri… eger boyle olmasaydi DERSIM 38 yasanmazdi. Birlikte kazanir ya da mezara kadar birlikte giderdik…

    Cevapla
  7. Güngör 01/06/2013 de 20:33

    O kisi Artik amaci belliziz bir cikmaza girmis ve sasirmislar

    Cevapla
  8. Cokmu Önemli 30/05/2013 de 09:56

    Hatirlarsaniz Ferhat Tunc ayni reklam amacli Ahmet Kaya cenaze töreni videyosunuda yayinlamisti. Ne Zaman popülerliliginin bittigini düsünse tarihi bir gaf yapiyor. Bu yaptigi tarih önünde bir suc.Böyle bir zihniyet nerde var cenazeye gidiyorsunuz ve cekim yapiyorsunuz. Bakalim isminden utanan Polat Bey baska hangi gaflar yapacak.

    Cevapla
  9. Asmên Ercan Gür 11/05/2013 de 10:36

    çeşitli yerlerden gelen sert ve tehditkâr ve üslup dışı hakarete varır eleştirilere karşı ben şöyle dedim:
    “şimdiye kadar o mağaralar biliniyordu ve muhtemelen militanlar tarafından da kullanılıyordu. madem öyle üç-beş-on yıl önce neden gitmediniz, bu tespiti yapmadınız? Türk ordusu mu sizi oraya sokmadı, kapısında nöbet bekliyordu? bir şekilde o bilgi ve görüntülere pekala ulaşabilirdiniz? neden şimdi ve neden o bir çok masum insana mezar olan anıtlaşmış mağarada yüzeysel günü birlik politika yaparak Chp ve Dtp’yi karşılaştırıyorsun? Dersim’38 Katliamını dünyaya anlatmaksa şimdiye kadar hangi ciddi çalışmada yer aldın Polat Yoslu (F.Tunç)?
    bu açıdan, bu konuda başlatılan tartışma çok haklı ve yerindedir. olumlu manada katkı sunan arkadaşlara teşekkür ederim. amacımız bundan sonra böyle yanlışlıkların yapılmaması ve “Dersim’38 Sözlü Tarih Çalışması” ile başlayan ve özellikle FDG tarafından verimli bir şeklide yürütülen süreçte elimizdeki kanıt ve bulguların yok olmasına ve siyasi malzeme yapılıp güvenirliliğine gölge düşürecektir. konunun bu açıdan ele alınması çok haklı ve yerindedir. acı olan şu ki, F. Tunç bu yazılanları görmüyor ve nedense başkaları onun adına konuşuyor, hem de hakaret ederek, kızarak!

    Cevapla
  10. duran sönmez 08/05/2013 de 04:20

    yukarda ki yorumcular bilmesi gerekir ki o katliamı FERHAT TUNÇ yapmadı büyük ihtimalle yorumcuların büyük bölümü kürt özgürlük savaşında FERHAT TUNCUN doğru tarafta durup kürt halkının yanında olmasını hazmedemeyip bu olayı fırsat bulup saldıracaklarına katliamın bizzat emrini veren,uygulayan o zamanın CHPli yöneticilerdi baştada M.KEMAL,İSMET İNÖNÜ VE KATLAM arkadaşları idi eger sizde bir parça yürek olsaydı CHPnin dersim il ve ilçe teşkilatlarını DERSİMDEN kovardınız utanmadan Ferhat tuncu suçluyorlar sonrada kamar gençe oy veriyorlar DERSİMLİLERİ tenzih ediyorum TUNCELİLİLERİ kınıyorum ve AMEDLİLERE bakarak biraz örnek almalarını diliyorum

    Cevapla
  11. meso 07/05/2013 de 17:23

    yav biz nasil insalariz herseye bise bulmak zorundamiyiz? biri bise yapmasin iyi veyahut kötu hemen karalama politikasina baslariz atip tutmalar. sizler nasil insanlarsiniz kendi katillerinize sahib cikmasini iyi biliyorsunuz neden acaba? kendisini elestirmesini bilmeyen zavallilar donup önce kendinize baksaniza baskalarina laf atacaginiza. ihaneti biz kendimiz yapmadikmi? ilk kelle kesip dusmana sunanlar bizim atalarimiz degilmiydi? Bu magaralara siginan insanlari gambazlayanlar bizlerin atalari (dersimliler) degilmiydi sayisi tam olarak bilinmiyen soykirimin ortaklari bizler degilmiyiz kendi ihanetimiz yuzunden on binlerce insan canindan malindan yurdundan olmadimi bunlari neden tartismiyoruzda? Ferhat tuncun yaptigi bu yanlisi bahane bulup saldiriyoruz. Peki yasar kayanin yaptigi yolsuzluklari neden tartismiyorsunuz? yaptiginiz ayip degilmi simdi burda ferhat tunca yukleniyorsunuz hepinizde belli bir partinin sempatizani degilmisiniz sizde burdan ferhat tunc uzerinden politika yapmiyormusunuz. Dune kadar Dersim diyemiyen sizler ve halende diyemiyen sizler ne olduda birden cosdunuz?

    Cevapla
  12. gergerıj 07/05/2013 de 17:17

    zaza halkının tarixte uğradığı mezalim üzerinden siyasi maddi manawai niyet gütmiyorsa kürtçi zihniyetin kuytu dağ başlarında taş altı ettikleri zaza canları gündeme getirsin yüreği bileğine güweniyorsa

    Cevapla
  13. g 1994 07/05/2013 de 17:12

    sizlere katilmiyorum cunku asil bunu yapanlara tepkili olmak lazim yazan ve gosterenlerden degil . bizlere bunu reva gorenleri sorgulamamiz lazimken biz halen neyin pesindeyis . birkere bunu kimler yapti onu bile kabuletmeyen alevi halkimiz daha onlari savunurken bizler kendi icimizde bile bunu asmamisken halen o donemin basinda kimlerin oldugunu inkar eden o kadar insanimiz varki sankide kor ve sagir olmuslar iste bunu gorelim CHP derken aklima once , neden hep CHP donemleri bizlerin ustune gelinmister . kilicterogluna gelince tek birsey yazma geregi duyuyorum kendi kimligini saklayandan hic birsey beklemem Bu siyaside olsa yeter kimligini inkar etmeye ne hacet anlamadim

    Cevapla
  14. E.N. 07/05/2013 de 16:40

    1937/ 1938 de Köpekler insan kemiklerini topraga gömüm defnetdiler. Ölülerimize sahip cikip saygi gösterdiler ama bugün kendi siyasi emelleri icin o kemikleri ranta dönüstürenler onlar kadar onurlu olamadilar. Dersim halkini bu kadar rencide etmeye hic kimsenin haki ve haddi degildir.

    Cevapla
  15. hikmet bilgin 07/05/2013 de 14:12

    Ferhat tunç un öncelikle dersim katliamını bizzat gerçekleştirenlerin şafi kürtler olduğunu bilmesi gerekiyor.Başı çeken komutanlardan biride Ahmet Türk ün dedesidir,fakat ferhat bey kendi toplumunu yokedenlerin arkasına takılıp onların ekmeklerine yağ sürmektedir,yazıklar olsun elimde sayısız kasetleri var hırsımdan hepsini toplayıp attım biz eski bolşefik i arıyoruz ferhat tunç maskotlaşmıştır kendi toplumuna saygısı olmayan bir dönektir.Okatliamda yitirdiğimiz atalarımızın kemilerini siyasi ranta alet edecek kadar küçülmüştür kendi kardeşinin kellesini alan pırçonun tornundan farkı kalmamıştır.

    Cevapla
  16. editor 07/05/2013 de 13:03

    Facebook ve Tewteer üzerinden gelen bazı tepkileri görüyoruz. Çıla gazetesi, tamamen bağımsız Dersim çizgisinde yayın yapan, hiç bir partiye yakın olmayan bir gazetedir. İlkelerimiz ortada, bizler bu haberi yaparken de son derece dikkatli bir dil kullandık.
    Dersim 37-38 olayları politik bir dil üzerinden konuşulması taraftarı değiliz. Burada Ferhat Tunç’un yaptığını bir hata olarak görüyoruz. Ayrı düşünebiliriz Ferhat Tunç’la, pek çok yazarımız Ferhat Tunç ile aynı düşünmektedir, ancak burada sözkonusu olan ölüm ve mağduriyeti siyasi bir söylemle dillendirmenin sakıncasıdır.
    Bu meseleyi CHP ve BDP ikilemi üzerinden konuşmak son derece sakıncalıdır.

    Cevapla
  17. editor 07/05/2013 de 12:59

    Kadime Demirkürek

    ne oldu arabesk cd leri satis yapmiyormu…gündeme gelmek icin insan ancak bu kadar basitlesebilir…cikarlari icin bakalim daha neler basimiza gelecek…tüm sacmaliklari bekliyoruz…dersim li olarak bu sahistan gercekten utaniyorum…eski yaptiklarindan da…

    Cevapla
  18. editor 07/05/2013 de 12:58

    Inan Orhan Ama iste elden ne gelir, hayati boyunca iki satir yazi okumamis,ömrü boyunca sadece slogan atmaktan ve o sloganin icerigini bile kavramadan,dünya nin sadece kendisinin etrafinda dönmediginin farkina varamamis insanlar…yada merak edipte bir kitabin kapak resmine bile bakmamis, iste bu tip insan düzenin istedigi insan tipi degilmidir tam olarak!Hic bir bahane siralamadan önce oku,ögren,arastir,dinle…en son konus ki saygi duyulan bir insan olasin!Ve de enaz hata yapabilesin.. benim tek tavsiye edebilecegim budur..

    Cevapla
  19. editor 07/05/2013 de 12:58

    Sinan Tekin
    https://www.youtube.com/watch?v=cpITYm7d7JY Kemikleri eline alıp CHP ye oy vermeyin diyor(15.00 )… Chp yi savunarak söylemiyorum ama siyasete alet etmesi çok ayıp.
    “Aman haaa! Ben yine aday olacağım, ona göre, sakın haaa! ” dercesine seçime az bir süre kala kemiklerle siyaset yapıyor sayın aday adayı.

    Cevapla
  20. editor 07/05/2013 de 12:57

    Hasan Sabbah
    ferhat tunç acılarımızınn siyasi olarak pazarlamın derdindedir kim ne derse desin..dersim katliamındaki en büyük kırımın yaşandığı bir yerdir laç deresi.tarihte katliamların soykırımların yaşandığı yerlere, -eğer biliniyorsa oralar- ilk uğraması gereken o katliamın izlerini ilk sürmesi gereken anropoloğlar, arkeoloğlar vede böyle bir katliamın delillerinin, hukuk karşısında delil olarak kabul edebilmesi için gitmesi gereken savcılardır, hukukçulardır. yani delilleri yerinde gormek ve görevli kişiler tarafından mahal yerinin incelenmesi zorunluluğu vardır.bunu bilmeyen yoktur. gerçekten dersimi düşünen, yaşanılan acıların hesabını sorma pesinde koşan bir kişi bilir ki böylesine önemli delillerin bulunabileceği bir katliam yerinde elma toplar gibi katledilen insanların kemiklerinin toplanmaması gerektiğidir. peki ya bu güzelim beyler ne yapıyorlar, ortalıgın sakinleşmesini silahların susmasını ilk elden fırsat bilip yangından mal kaçırır gibi laç deresinin derinliklerine koşup katliam öncesi katledilen insanların sosyal yaşamlarını gecirdikleri o yerleri ayaklarının altında çiğneyip tozu dumana katıp bize rapor sunmanın derdine düşüyolar. buda yetmiyor ferhat abimiz bir antropoloğ edasıyla kemikte dişin hala durduğunu söyleyip dişi yerinden söküyor ve hiç diş görmemiş gibi tekrar yerine takıyor. dersimin sevgisini, ata dedelerinin ananesine saygılı biri öyle bir yerde elma armut toplar gibi o kemikleri toplamayacagı gibi katliam yapılan yerin önünde durup siyasi birifing de vermez. o mekanın değiştirilmemesi ve zarar gelmemesi için delillere, orayı saygıyla korur. aslında ‘siyasi rant nasıl sağlanır’ın pesinde emek harcıyor ferhat ve ekibimiz. maharet altı yedi saat yol gidip bir kemik bulup ‘ben buldum ben buldum’ metaforu yaratmaksa ne mutlu farhat tunç ve yanındakilere…tam bir bilim adamı edasıyla teker teker mağaranın girişinde siyasi birifinglerinide verdiler. bu antropoloğlara çalışmalarında başarılar demekten başka bişe düşünemiyorum…

    Cevapla
  21. Ali Yoleri 07/05/2013 de 08:49

    BDP ile kolkola giren birinden ne beklenebilir ki? Dersim Ferhat Tunç gibi yolunu kaybedenlere sadece acır.

    Cevapla
  22. SADIK CELIK 07/05/2013 de 07:58

    Trajik bir cehalet ve sorumsuzluk ornegi olarak Ferhat Tunc,Dersim halkinin onurunu incitmiştir…Bir an once cikip ozur dilemesi gerekiyor oncelikle…

    Cevapla

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

10.882 kere okundu

Widgetized Section

Go to Admin » appearance » Widgets » and move a widget into Advertise Widget Zone